Epson wint van Amazon verkoper AuKing over valse helderheidsclaim
Epson heeft aangekondigd dat het een standaard vonnis heeft gekregen in een rechtszaak tegen AuKing, een bestverkopend Amazon-projectormerk, over misleidende helderheidsclaims. Epson meldt dat het "meer dan $ 500.000" aan schadevergoeding heeft toegekend gekregen in de rechtszaak, die vorig jaar juni werd ingediend bij de federale rechtbank in Massachusetts.
Epson citeerde een niet-gespecificeerd AuKing-projectormodel dat werd geadverteerd om 9.500 lumen te leveren, maar in tests van derden werd vastgesteld dat dit minder dan 1% daarvan uitstraalde, of minder dan 95 lumen, bij een industriestandaard ISO21118-meting. ISO21118 beschrijft een gemiddelde meting van negen punten over het hele beeld, hoewel zelfs een enkele meting van het helderste deel van het scherm niet veel hoger zou zijn dan het ISO21118-nummer.
AuKing's mini-projector, hier getoond in zijn nieuwste model, is een bestseller op Amazon maar is gepromoot met fictieve of twijfelachtige specificaties samen met vergelijkbaar goedkope concurrenten.
De mini beamer waar het allemaal over gaat.
Op de datum van deze post stond de AuKing op de zesde plaats onder de best verkochte projectoren op Amazon. De top vier modellen varieerden in prijs van $ 99,99 tot $ 69,99 met helderheid aangegeven als "9500L", "9500 lumen", "8000 L" en "9.000 lux" respectievelijk. De op vier na best verkopende, geprijsd op $ 49,99, maakte helemaal geen aanspraak op zijn helderheid.
De mini-projector van AuKing, aangeduid als model A-9500 L, promoot niet langer een helderheidsclaim van 9.500 lumen in zijn tekstuele beschrijving, hoewel een overgebleven promotiegrafiek nog steeds "9500L" toont naast een pictogram bedoeld om helderheid weer te geven. Epson is al geruime tijd bezig met een uitgebreide, meerjarige campagne om misleidende helderheidsclaims te bestrijden en fabrikanten te dwingen zich te houden aan internationaal erkende helderheidsmetingen, met name de ISO21118-methodologie die is afgeleid van en in wezen volgt de eerdere Amerikaanse ANSI-standaard. Fabrikanten die gedwongen zijn om helderheidsclaims te downgraden en te herzien, zijn onder meer Wemax, Anker, XGIMI, VAVA en verschillende niet-merk gebonden Amazon-verkopers.
De verklaring van Epson omvatte dit citaat van Mike Isgrig, VP, consumentenverkoop en marketing, Epson America: "Consumenten vertrouwen erop dat bedrijven betrouwbare en nauwkeurige productinformatie en prestatiespecificaties verstrekken. Als een voortdurend probleem, merken die lumenclaims vervalsen, schaden niet alleen de ervaringen van eindgebruikers van consumenten, maar ook de algehele perceptie van projectie en schaden daarmee de branche als geheel. De zeer onnauwkeurige lumenclaims die door AuKing worden verstrekt, zijn een voorbeeld van grove nalatigheid van een merk en zijn toewijding aan waarheid in reclame."
Consumenten en bedrijven met enig verstand van technologie of mensen die eerder een beamer hebben aangeschaft weten en begrijpen dat de specificaties niets waard zijn. Misschien zullen zij deze producten kopen om de kinderen mee te laten spelen of om wat spookachtige graphics op de voorkant van het huis te projecteren met Halloween of Kerst.
Maar iemand zonder enige ervaring met projectie kijkt puur naar de cijfers en de gefotoshopte beelden van de projector. Deze beelden tonen vaak de beamer in gebruik in een tuin, waarbij er op een laken geprojecteerd wordt of er worden beelden getoond, waarbij de projectie er duidelijk in geplakt is met beeld dat veel te goed is een beamer van die prijs. Leken kunnen deze beelden dus aannemen, waarbij ze in de veronderstelling zijn dat ze een beamer kopen, welke een beeld van 200 inch in een heldere ruimte met kristalhelderheid kan verlichten. Dat gaat niet en deze beelden zijn niks minder dan misleidend te noemen.
Het probleem is dat klant uiteindelijk teleurgesteld raakt. Zonder een product dat daadwerkelijk aan hun behoeften voldoet, zeggen ze dan "nou ja, laat maar". Ze schrijven de lage kosten van het product af als slechte ervaring en ze sturen het product niet terug. Vervolgens zorgt die slechte ervaring ervoor dat ze nooit meer overwegen om nog een echte projector te kopen. Ze denken namelijk dat gepubliceerde specificaties bij beamers niet te vertrouwen zijn. Iets wat bij ons zeer zeker niet het geval is.
Dit soort taferelen kan letterlijk de kansen van de projectorindustrie om echt mainstream te worden vernietigen, precies op het moment dat er prachtige, geavanceerde lifestyle- en mini projectoren een nieuwe consumentenniche aan het veroveren zijn. Deze waardeloze projectoren met verzonnen claims die verkocht worden tegen duizenden per maand op basis van prijs en misleidende reclame, vertegenwoordigen een smet op de hele industrie.
Beamerexpert distantieert zich van deze waardeloze modellen. Wij werken uitsluiten met A-merken of met modellen die wij hier op kantoor hebben getest en waar wij qua prijs kwaliteitsverhouding achter staan. Wij proberen het beeld van deze modellen goed te laten zien middels afbeeldingen en video's welke hier op kantoor genomen zijn.
Wil je meer informatie of uitleg over dit onderwerp, neem dan contact met ons op en bel 023-5517909.